עו"ד קרן אדמוני

מהו מס עיזבון בארה"ב? וכיצד ניתן לקבל פטור והקלות משמעותיות מתשלום המס?

עו"ד קרן אדמוני

בשנים האחרונות, שוק הנדל"ן בארה"ב צובר תאוצה משמעותית ומצליח למשוך ישראלים רבים להשקיע בנכסים במדינה. הסיבות לכך הן מגוונות, החל מיוקר הדיור בישראל, שמביא רבים לחפש הזדמנויות השקעה מעבר לים, וכלה בסכום ההשקעה הנמוך יחסית הנדרש להשקעה במדינות רבות באמריקה. כשגם התשואות הגבוהות יחסית שמספק, הופכות אותו לאטרקטיבי ומבוקש. השאיפה של הישראלים רבים המשקיעים את מיטב כספכם בנדל"ן בין באופן עצמאי או בין דרך חברות, יזמים או משווקים, היא להניב הכנסה פסיבית, ולבסוף אף למכורו ברווח נאה.

חשוב לומר, כי השקעה בנדל"ן בארה"ב ובמדינות אחרות, כרוכה בלא מעט בדיקות וייעוץ עם אנשי מקצוע ביניהם, עורכי דין, רואי חשבון, חברות ביטוח, מתווכים, חברות ניהול וכו'. בחודשים האחרונים, בנוסף לעניינים אלו, נוספה סוגיית מס העיזבון, שעד היום לא מעט משקיעים לא היו מודעים אליה. כאשר רשות המיסים הישראלית, שלחה מכתבים למאות בעלי נכסים וכספים במדינות זרות, בדרישה לדווח על הכנסותיהם לצורך בדיקת חבותם.  לצערנו, אנו נתקלים שוב ושוב בחוסר ידע וחוסר מודעות של משקיעים בסוגיית מס עיזבון בארה"ב וההשלכות שיש לכך על ההשקעות שלהם לאחר מותם. לצורך כך, כתבנו את המאמר הבא שמסביר על המס ועל כל הסוגיות הנוגעות לו לרבות פטורים, הקלות ואופן חישובו.

מהו מס עיזבון בארה"ב ומהן גובה ההכנסות אליהן הוא חל? 

מס עיזבון בארה"ב מוטל על עזבונו של אדם שאינו אזרח אמריקאי, ואשר יש בבעלותו ועל שמו נכסים בארה"ב אשר, בעת מותו, עולים על שווי כולל של 60,000 דולר. על אזרח אמריקאי, לעומת זאת, מס העיזבון יחול על עזבון אשר שוויו עולה על כ-12 מיליון דולר, נכון ל-2022. מדובר בפערים משמעותיים מאוד, בייחוד לאור העובדה, שחלק גדול מאוד מהשקעות של ישראלים בנכסים בארה"ב עולים על שווי של 60,000 דולר.

כיצד מחושב מס העיזבון?

 מס העיזבון מחושב לפי מדרגות מס, בין 18%-40%, לפי שווי שוק ריאלי של הנכס בעת הפטירה.

כיצד יש לבצע את הדיווח למס הכנסה?

ככל שחל מס עזבון על פי התנאים הללו, הדיווח למס הכנסה חייב להיעשות על גבי טופס הנקרא 706NA, תוך 9 חודשים מיום הפטירה. אי עמידה בלוחות הזמנים תגרור קנסות משמעותיים.

כיצד ניתן לקבל פטור מתשלום מס עיזבון בארה"ב?

לפי החוק, ניתן לקבל פטור מתשלום מס עיזבון בארה"ב, בהעברת נכס במתנה לבן או בת הזוג בלבד, גם אם הם לא אזרחים אמריקאיים, כשההעברה כזאת צריכה להתבצע לפני מות בן או בת הזוג. הפטור ניתן עד לשווי נכס מקסימלי של 164 אלף דולר. אם לאחר הפחתת הפטור, שווי הנכס הוא עד 60 אלף, לא יתבצע תשלום מס על ידי הנישום כלל, שכן קיים פטור מס מתנה נוסף. אם שווי הנכס לאחר הפחתת הפטור, הוא מעל ל-60 אלף דולר, הנישום ישלם על כל דולר נוסף, בהתאם למדרגות מס העיזבון.

אילו עוד כלים משפטיים מאפשרים להקטין את תשלום מס העיזבון?

ישנם מספר כלים משפטיים, אותם חשוב לשקול כאשר משקיעים בארה"ב, מבעוד מועד שיכולים למזער את החשיפה למס עיזבון או אף לבטלו לחלוטין:

  1.  שימוש בחברה זרה לצורך אחזקת הבעלות בנכס – אחזקה באמצעות חברה בע"מ ישראלית או זרה אינה נחשבת ליישות, החשופה למס עזבון במקרה של מוות. אופציה זו כרוכה אמנם בעלויות לא מבוטלות, לרבות: אגרת פתיחת חברה, שכר טרחת עו"ד, אגרה שנתית ועוד, אך יכולה להתאים למי שבבעלותו פורטפוליו גדול של נכסים יקרים.
  2.   החזקת הנכס באמצעות שותפות (partnership interest) – במסגרתה ניתן להעביר חלק מהשותפות במתנה (העברה שהינה פטורה ממס מתנה או עזבון), לקזז חובות של השותף בשותפות וחובת השותפות, כגון: הלוואות non recourse, לפי חלקו היחסי של השותף. וכך להגיע לפטור ממס, כאשר סך ההתחייבויות גבוה מהשווי, ניתן לומר שערך ההשקעה שלילי ובכך לקבל פטור ממס עזבון).
  3.   הקמת קרן (trust) – אשר מהווה ישות נפרדת כשמוות אינו מהווה אירוע לצרכי מס עזבון, היות ונכסי הקרן עוברים ישירות לנהני הקרן בעת פטירה ולכן לא חל מס עזבון.  להקמת קרן כזו ישנן מספר מגבלות: כל הנכסים המועברים לקרן עוברים לבעלות הקרן ולא ניתן להוציא, לשנות ו/או לבטל את הקרן. מגבלה נוספת מתרחשת ברגע שמעבירים נכסים לבעלות הקרן,  אז הנכסים בעצם "ננעלים" בתוכה ולא ניתן לשנות זאת.  דבר זה מגביל את הגמישות של המשקיע ולא מאפשר לו למכור ו/או לרכוש נכסים נוספים עם הקרן. כמו כן, העלוית המשפטיות של הקמת קרן (trust) עשויים להיות גבוהים.
  4.   עריכת ביטוח חיים על החלק בהשקעה שחשוף למס עיזבון – היות וכספים המתקבלים מביטוח חיים אינם מחושבים לצרכי מס עזבון.  זהו כלי יעיל אך יש לקחת בחשבון את העלויות הכרוכות בו, וכן שווי סך הנכסים אשר עשוי להשתנות משמעותית במהלך חיינו.

ייעוץ עם אנשי מקצוע מנוסים, כמו רואי חשבון ועורכי דין, הבקיאים בדין האמריקאי, יכול לחסוך לכם תשלום מס משמעותי

השקעה בנדל"ן בארה"ב יכולה להיות השקעה מוצלחת, אשר תניב למשקיע תשואה פסיבית משמעותית וצבירת נכסים. אך חשוב ומומלץ לבצע תכנון מס מראש ולאורך כל הדרך שלה. בייחוד כשפורטופוליו ההשקעה גדל ומשתנה, וכן להתייעץ עם עורך דין ו/או רואה חשבון מנוסה, המכיר ומוסמך לפעול במדינה הרלוונטית בארה"ב, אשר יסייע לכם לבנות את אופן אחזקת הנכסים, כך שניתן יהיה למקסם את הפטורים ממס עזבון ו/או מס מתנה ואף להימנע מהם לחלוטין.  תכנון מוקדם, מקצועי ורכישת הידע המתאים, יכולים לחסוך למשקיע סכומים משמעותיים ויתרה מכך, למנוע עוגמת נפש ונזק כלכלי כבד ליורשים, אשר עלולים להתמודד עם השלכות חוסר התכנון, אי עמידה בחובת דיווח וזמני הדיווח לרשויות המס.    

לכתבה המלאה בנושא שפורסמה בגלובס: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001428910

שאלות? השאירו פרטים ונשמח לעזור