מדוע פנייה לייעוץ משפטי היא אחד השלבים הראשונים בהקמת סטארטאפ?

הקמת סטארטפ

יזמים רבים, במיוחד המוצלחים שבניהם, מעידים לא פעם, כי דווקא הטעויות העיקריות שלהם במהלך הקמת הסטארטאפ לא היה במוצר, בחירת השוק, הפיתוח או בבחירת הצוות. היזמים המוצלחים מבצעים את כל הצעדים הללו בצורה טובה, גם אם יש שינויים במהלך הדרך.

יזמים, מעידים לא פעם, כי הם מתחרטים עכל כך שלא פנו לייעוץ משפטי בטרם החליטו ללכת על מהלך של הקמת סטארטאפ. אין זה אומר שהיועץ המשפטי חייב ללוות את החברה, מעתה והלאה באופן צמוד ושוטף. לפעמים מספיקה רק פגישת ייעוץ משפטי ראשונית למיזם שאתם מקימים. זאת כדי להימנע ממספר טעויות שישפיעו מאוד על כל ההתנהלות העתידית של החברה.

אין כלל ספק שפיתוח המוצר של החברה, שיווק, גבייה, מכירות וגיוס עובדים, הם המשימות הכי חשובות של היזם. אפשר להגיד שבלעדיהן החברה לא תתקיים עסקית, אך פה טמון הייעוץ המשפטי. החברה זקוקה לו, בדיוק כמו שאר המשימות הראשונות והחשובות. לעתים נושאים משפטיים וחוזיים, עלולים לפגוע בחברה שלכם בהמשך הדרך, מהסיבה הפשוטה שהסכמים לא ניתן לתקן אחורה, ללא מתן פיצוי, או שלא ניתן לתקן כלל. לכן, כל חוזה או הסכם שאתם כורתים במסגרת חברה, יש לו משמעות לטווח הארוך. בסופו של דבר הסכמים אלה משפיעים גם על יכולות הניהול והגמישות הניהולית.

אחת העצות הכי טובות שניתן לתת בטרם כורתים חוזה כחברת טכנולוגיה, סטארטאפ או כל התחייבות אחרת, היא להתייעץ משפטית עם עורכי דין שזו המומחיות שלהם.

ייעוץ משפטי בהסכמי מייסדים שנעשים בעת הקמת הסטארטאפ

אחד השלבים החשובים שבו יזמים נדרשים להסכמים משפטים וייצוג משפטי הוא בעת כריתת הסכמי מייסדים. לרוב, הקמת סטארטאפ איננה משימה לאיש אחד יחיד, במרבית החברות ישנו יותר ממייסד אחד, במקרה כזה היחסים בניהם חייבים להיות מוסדרים משפטית. ברור כי איש מהמייסדים לא חושב על היפרדות מהאחר, אולם לא ניתן לדעת כיצד ההתפתחויות העסקיות והמשקיות ישפיעו על החברה קדימה. ייתכן שהן ישפיעו לחיוב, כמו משבר הקורונה שסייע מאוד לחברות רבות אונליין להגדיל במהרה את השוק, וייתכן שהן ישפיעו לרעה ויביאו לסכסוך בין השותפים להקמת הסטארטאפ.

ייעוץ משפטי בהסכמי השקעה בסטארטאפים

אחד הקשיים בתעשיית ההון סיכון, במיוחד בזמני משבר, הוא שהקושי לגייס הון בשלבים הראשונים, לעתים גובה מחיר של גמישות וניהול עסקי מחברות, ואף קובע את הגורל העתידי של החברה. לעיתים, הרצון להכניס משקיע למיזם, יוצר ויכוחים בין המשקיעים בנוגע לאחוזים מהחברה שמהם יצטרכו להיפרד כחלק מההסכם ההשקעה. לא פעם גם היזמים חותמים בלחץ הגיוס על סעיפים שעלולים להצר את צעדיכהם ולפגע בהחלטות ניהוליות. בדיוק, מהסיבות הללו, אסור לוותר על ייעוץ משפטי של עורך דין מקצועי ומנוסה, שיידע אילו סעיפים להכניס בהסכם ההשקעה שיגנו על הזכויות של היזמים בצורה הטובה ביותר, ומצד שני יאזנו בין הצורך לתת למשקיע שנכנס תנאים סבירים ולא לגרום לו לחזור בו מהרצון להשקיע בחברה. יש להבין, מדובר באיזון לא פשוט, בין אינטרסים מנוגדים של המשקיע והיזמים. עורך דין מנוסה יידע למצוא את דרך המלך ולאזן בין האינטרסים האלה, וכן לצפות פני עתיד של התרחישים שעלולים לקרות בעתיד, כאשר משקיע נוסף ירצה להשקיע בחברה או במקרה של היפרדות מאחד היזמים.

לסיכום, הקמת סטארטפ היא הליך מורכב הדורש ליווי משפטי צמוד. בגלל התחרות הקשה שקיימת כיום בין סטארטאפים שונים לגייס הון ממשקיעים, בינהם קרנות הון סיכון, ובגלל היצע המיזמים הגדול שקיים היום בשוק, המרווח לטעויות עבור היזמים הוא קטן יותר, ועליהם לקבל את השירותים המשפטיים הטובים ביותר על מנת להימנע ממחלוקות וסכסוכים משפטיים עתידיים שעלולים לפגוע במיזם שבנו, על כן מומלץ להתייעץ עם עורך דין כבר בשלבים הראשונים של הקמת הסטארטאפ אפילו לפני הקמת החברה.

שאלות? השאירו פרטים ונשמח לעזור